Sampahmu Bukan Sampahku...

files

Sampah… entri hari ini berkisar mengenai kedangkalan otak manusia..Terutamanya lelaki…dari aspek kebersihan..saya berani jamin…Lelaki no.1 plg belakang……saya terpanggil utk mbicarakan perihal ini. Selepas membaca entri sahabat saya Azri. Sikap Pengotor kaum lelaki..terutamanya yg berada di rumah sewa…Bukan saya menuduh semua lelaki tetapi kebanyakannya memang bersikap sedemikian…




Saya pun akan menceritakan perihal yg hampir sama dgn sahabat saya..iaitu kebersihan di rumah sewa…. Walaupun benda ni di anggap kecik bagi sesetengah pihak tp ia adalah satu tggunjwb yg cukup besar…ia akan menjadi semakin besar bila tidak mendapat kerjasama daripada ahli rumah itu sendiri…




Arghhh.. Penampilan yg segak bergaya..dengan semburan minyak wangi yg melimpah2….Disertakan gaya pelbagai aksi semasa men’style’kan rambut… boleh saja dilakukkan tanpa mengira masa dan waktu….luaran saja yg penting?..tetapi apa yg terhidang dirumah sendiri mengalahkan tempat pelupusan sampah….




Adakah rasa terbeban gila utk menjaga isi rumah dari kekotoran sampah yg jijik lagi hina....?pernah dgr org patah tgh sbb nk gantung dan lipat baju?...jgn biarkan ia bersepah merata tempat…nanti akan ku jadikan ia pengelap kaki…Jika di tegur..mulut tiba2 boleh berevolusi sehingga panjang sedepa panjangnya....biasanya jika seseorg lelaki yg memiliki sifat keperempuanan...semestinya kebersihan adalah perkara pokok...tetapi apa yg saya hadapi sebaliknya.....satu jadual membuang sampah saya buat...saya ingin melihat sejauh mana tggungjwb setiap individu rumah...al-hamdullillah.. tiga dari lima ahli melakukan tugas tersebut dgn segak lagi tampan....tanpa sbarang rungutan mahupun bebelan....semester ini.30 bukusan plastik hitam terhasil dgn sendirinya.





Rajah 1.0 : Graf bar menunjukkan perbezaan dari segi kerajinan setiap individu isi rumah
(A, B, C, D dan E).




Perbezaan ketara dapat di lihat antara si rajin dan si malas....ada dua individu yg malas membuang samaph...C dan D...D lebih berjaya dari C kerana nilainya 0.5..tapi jika di lihat secara keseluruhan dan pandangan ahli lain..C lebih bagus dari D dari segi kerajinan mengemas..D pula hanya menjaga kebersihan diri sendiri dan penampilan luaran sahaja... suka membuat sampah sewenang-wenang..klu makan..polisterin ditinggalkan...kenapa?..dia igt rumah ini ada org gaji kah?..sama lah juga kerajinan mebasuh pinggan...dia igt ada tukang cucikah?...bil2 rumah semuanya bayar sama rata...maka,perlulah adil dalam menjaga keawajiban rumah...perlu ada sensitiviti tentang kebersihan...jika ada persoalan..mengapa nilainya 0.5?...nilai tersebut terhasil apabila D memindahkan sebungkus sampah di bhgn dapur ke luar rumah..semata2 utk menanda jadual tersebut...(jd takde lah ketara sangat tak buat kerja..at least ada buat...)..




Saya selalu menegur insan ini dalam menjaga kebersihan...tapi tak makan saman...Kepada perempuan di luar sana...nasihati lah kawan, teman lelaki dan adik2 lelaki anda supaya menjaga kebersihan...tetapi igt...perempuan pon ada sgelintirnya lebih teruk daripada lelaki....pemalas yg amat...malas basuh baju...malas menyapu sampah..malas basuh pinggan...jika anda mmpunyai bakal isteri sbegini..nasihatilah meraka supaya berubah...jika perempuan pengotor + lelaki pengotor = maka pengotor giler la jadinya...dan jika anda sudah berkahwin...jgn hanya meletakkan tggungjwb kebersihan hanya pada si isteri...mereka kaum yg lemah..perlu bantuan dari si suami yg gagah lagi tampan...si suami jgn hanya goyang kaki..kerana isterimu bekerja sperti dirimu jua...kepada gadis2 diluar sana..jgn terpedaya dgn lelaki yg tampak segak hanya dari luaran..sesal di kemudian hari..sama juga kepada lelaki..berhati2 memilih pasangan.. bakal anak2mu mendapat penyakit yg bakal dibawa oleh bakal isterimu..




”KEBERSIHAN SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN”...
”bukan separuh dari iman...”









5 Note:
gravatar
Azri Ace berkata...
Jumaat, April 11, 2008 4:50:00 PTG  

ROFL!!! atoi...

siap ade graf lagi xleh blah! kalah aku nih!

benar2...kita bayar sama rata.tapi2, haih...sndri tau la kan...

klu dorg marah ko tulis cmni, ko hanya perlu sebut, STFU!!!! YEAH!!!

gravatar
sHe berkata...
Jumaat, April 11, 2008 5:49:00 PTG  

malas basuh baju..malas sapu sampah..malas basuh pinggan..

cayer tau saper itu.. =p

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Ahad, April 13, 2008 12:27:00 PTG  

[azri]
graft tue bukan rekaan..tp kbenaran yg sejati...

aku xleh sebut r S%#U..nnt Future wife aku marah..aku takut bini duhh..

[adik]
nnt pesan sama dia..jd lah org rajin klu nk kawin..hahahaha..

gravatar
sHe berkata...
Ahad, April 13, 2008 2:41:00 PTG  

ohhh..haikel takut bini..... :D
yer2..nanti adik gtau sama dia..dun worry, adik akan pastikan dia rajin..haha..

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Isnin, April 14, 2008 6:20:00 PG  

a'ah..gtau lah..tp adik nk gtau per?

Catat Ulasan