Lelaki Itu...

files


Saya benci…Saya marah org…Saya kutuk org…Mmg sifat baran ada dlm diri…Org nk kata saya ni sensitif?...mmg pon...Peka terhadap sekeliling...Org ckp cepat tangkap mksd tersirat...Mgkin ia byk jgk mendatangkan masalah...Dpt baca mksud tersirat?..hurmm...kadang2 apa yg saya rasa...tak semuanya betul..Dan kawan2 sebagai cermin....

Musuh sbgai pengkritik yg jujur...Tp musuh yg bagaimana?..Musuh yg bukan mengkritik dgn niat Fitna...Harini saya hadirkan diri ke kelas utk sesi perbentangan...Giliran kump saya adalah hari yg ke3...tp kump hari ke2 pon belum setel lg....Bila keluar giliran group yg mempunyai 4 org ahli...

Terdengar suara sumbang....

Saya pon tak tahu...tujuan dia menguatkan suara...Dan memberi penekanan PERIHAL ahli kump tersebut...”empat org jer?..mana satu lg?..tak buat kerja?”...Lantang seorg lelaki berkulit cerah bersuara sehingga cupng telingaku. Dpt menangkap maksud tersirat... (lelaki ini cukup terkenal dan sangat tidak di senangi oleh Sc.Marine )


– statement diambil dari pelajar Sc.Marine Tahun 3,2007/08 (Kopi et al., 2007,2008)
Untuk pengetahuan kalian..Saya pernah menjadi ahli group si Empat org dan group si Lelaki td...Apa yg menjadi persoalan disini...Semasa saya terpaksa terlibat dgn kump Lelaki itu...Semua kerja makmal dilaku berjalan lancar...Walaupun Lelaki itu mempunyai mslh penglihatan utk menggunakan mikroskop dgn baik...Jd tugas beliau hanyalah mengambil gambar...Utk menunjukkan perbeza atr dua warna culture algae...Tetapi...wlpn ahli kump kami tiada jadual bertugas...Masih ada give and take kpd sesiapa yg tak hadir...Dua individu pernah blk kg semasa kerja perlu dilakukan pd hari minggu…Sorg lg pernah xhadir kerana pergi ke P.Pinang berjumpa dgn Ibu dan ayah…Jd saya adalah satu2nya ahli yg tak pernah ponteng…
Pada suatu hari…


Saya excuse utk ke lab kerana perlu menyiapkan assgmnt…Si lelaki td bising kerana mengatakan saya mementingkan diri..Ok,saya terima…tetapi baru sekali saya memontengkan diri kerana terdesak…Perihal tentang lelaki ini blk kg tiak pernah di ungkit…Kenapa perlu ada perasaan hasad dengki sebegini?...Kami tidak sehaluan lg shingga saya keluar dari rumah tersebut…Tetapi tidak perlulah lelaki tersebut menghasut ahli lain utk menyebelahinya…Klu bercerita benda yg benar saya terima..sbaliknya berlaku..

Dpendekkan cerita... tugasan perbentangan perlu dibuat...Slide perbentangan di lakukan di ’rumah’ lelaki tersebut...Kenapa tidak dibuat ditempat lain?..niat untuk provokasi?...tahu saya tidak akan menjejakkan kaki kesana?Tuhan sahaja yg tahu...
Bila hari perbentangan...nama saya tidak di senaraikan...Saya akur...Yg menjadi persoalan kenapa perkara ini perlu lg di bangkit pada hari ini?9hb April 2008....Sindiran lelaki tersebut....( rujuk ayat bhgn atas ) Memang sengaja menyakitkan hati org lain...Mmg saya terasa..tetapi tidaklah sampai sakit hati meluap2...

Cuma rasa terpanggil utk menjelaskan situasi sebenar di sebalik topeng..Mungkin lelaki tersebut menyangka saya adalah ahli kumpulan kump Empat td?...dan terus menyindir tanpa usul...Tuhan sahaja yg tahu... Jataupun mgkin saya yg cepat terasa?...intuasi saya xselalunya betulkan?...Semoga lelaki itu dijauhkan dari segala bentuk kejahilan...Semoga...saya..lelaki itu dan rakan2 yg lain mendapat berkat dan di Redhai oleh Allah...Amin...

13 Note:
gravatar
Tanpa Nama berkata...
Rabu, April 09, 2008 6:18:00 PTG  

Aku rasa aku mengenali siapa yang dimaksudkan tu. tapi aku xpernah pun bertegur sapa dengan mamat tu.

budak2 Marine Science mengelarkannya Playboy BioM (perlu disebut dengan nadar yang shit)...dan selalu mencapap dengan nadar yang angkuh semasa kelas komunikasi sains..

aku x pernah mengenali pun dia ini. tatapi ia semamangnya tidak disukai ramai marine science colleagues. Bagi aku, no komen..

gravatar
qyla berkata...
Rabu, April 09, 2008 6:51:00 PTG  

aku ingat gurl jer prangai gini..laki pon ada?haih..T_T
inilah manusia sekarang..jgn amik pusing lah..lantak!!!

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Rabu, April 09, 2008 10:13:00 PTG  

[sob]
jika Sc.Marine tidak menyukai Lelaki in...aku lagi lar...tp aku harap..bila da habis study ni..nk setel la...da xnk gado2..buang karan jer gado ngn dia...

[qyla]
baru tau ker?..lelaki skrg sama naik jer ngn perempuan..cuma tak tunjuk..kerana menganggap diri mereka profesional...

gravatar
sHe berkata...
Rabu, April 09, 2008 10:36:00 PTG  

semoga makhlux Allah yang bergelar manusia ini sedar dan insaf sebelum nikmat kata2nya ditarik oleh Allah swt..

cukuplah nikmat matanya sahaja yang telah ditarik....

sekian.

gravatar
Alyn Tahir berkata...
Rabu, April 09, 2008 11:02:00 PTG  
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
gravatar
Alyn Tahir berkata...
Rabu, April 09, 2008 11:03:00 PTG  

aku confirm ko salah dgr dude. coz i heard it too but this is what i heard: "eh.. 3 org je?". coz time tu fizam x turun g. hmm...

gravatar
OceaN Deep berkata...
Rabu, April 09, 2008 11:59:00 PTG  

dalam dunia ni manusie ..macam2

..it's up to us to handle things wisely..not emotionally

okey hint;)

peace..

my two cent thought ;)

gravatar
Azri Ace berkata...
Khamis, April 10, 2008 2:16:00 PG  

Uwaaa.....


Aku bace2, bt sekali siap dgn jadual lagi sape ini , sape itu.

phewww... misteri berjaya terungkai...

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Khamis, April 10, 2008 10:24:00 PG  

[adik]
amin..

[dumuro]
pehal?

[al]
dia sblh aku..itu apa yg aku dgr..klu 3 skali..tak perlu bg penekanan...mgkin aku yg salah...

[azwee]
haih...siap jadual skali ker...usaha tgga kjayaan..

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Khamis, April 10, 2008 7:06:00 PTG  

[lea]
jelingan matamu itu....
mudah untuk di identify...

metacih 4 ur advice..

kan ku cuba bersifat lebih matang...aku kan budak2 lg...
org sumer dah matang..aku jer yg tak matang2 lg..huhuhu..

gravatar
Azri Ace berkata...
Jumaat, April 11, 2008 1:00:00 PG  

Haa... aku benci smph2 kt umah.
aku dh update blog;)
ley ar ko bace:D

gravatar
Esteban Granero berkata...
Isnin, April 14, 2008 2:32:00 PG  

siapa ek laki yang aku tak suka dalam bio-m?

no idea...

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Isnin, April 14, 2008 6:19:00 PG  

[naza]
aku tak tau la lo bneci ker tak..sebab aku dengar stakat arini..dak Sc.Marine xgemar dgn si lelaki itu..jd tanya lah sob..jgn tanya kat sini..kes ni sama ngn kes prof xxx..kena underground..nnt polis tangkap..

Catat Ulasan