Manusia Cetek Akal

files ,



Saya seorang yg boros…tidak di nafikan lagi dari sejak azali…menggunakan wang tanpa dirancang…dan ibu bapa di jadikan sebagai mangsa penebus yang perlu menanggung segala bebanan yg saya sendiri lakukan…

Dulu diawal2 duit Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional masuk dlm akaun.saya.. perasaan begitu gumbira sekali kerana dapat lah saya membeli apa yg di hajati…tetapi sebaliknya berlaku, duit habis bukan disbbkan membeli barang2 kekal tetapi mamam secara berlebihan dan keterlaluan yang amat…

Perihal yg ingin saya sentuh di sini adalah mengenai perancangan adalah perlu bg mengelak masalah mendatang...selalu saya fakir perkara yang berkaitan dengan masa hadapan… tetapi action tiada.. timbul pula masalah terbaru mengenai kewangan..saya amat perlukan wang untuk membayar cukai jalan motor…dah tamat tempoh…nak renew wang pula yang menjadi penghalang….

Kalau nk di ikutkan hati…malas saya nak amik kisah perihal cukai..bebankan otak…padahal banyak perkara lagi yang boleh difikir…setiap kali keluar nak jumpa kekasih…mesti berpandangan jauh…sebab?... pandangan yang jauh itu perlu untuk saya mengelak dari sekatan jalan raya oleh pihak berkuasa..kedua memudahkan saya memikirkan jalan alternative bagi melarikan diri…ketiga menjimatkan wang kerana tidak perlu membayar cukai jalan tersebut…( klu bayar pun, mesti tahun depan expired gak). ..

Risiko yang perlu saya hadapi.. Pertama. saman yang tinggi dari pihak berkuasa… kedua, motor angkut balai la bai… ketiga.. tiada pengangkutan utk befoya2 mahupun beribadah...

Tujuan perihal ini doceritakan kepada anda semua adalah untuk berkongsi suka duka sebagai seorg yg miskin tegar ...saya ingin menegaskan disini..terdapat 3 amalan wlpn selepas mati malan tue terus menerus memberi faedah kedapa pengamal.... Pertama.. Doa anak soleh... kedua ilmu yg bermanfaat.. yg ketiga.. sedekah jariah...jika anda semua tidak mampu utk melakukan amalan pertama dan kedua..memadai untk mencuba amalan yg ketiga terlebih dahulu.. sebagai pengenalan kepada hari akhirat kelak....

Disini saya sertakan matlumat lengkap untuk sesiapa yang ingin menambahkan bekalan untuk hari akhitat kelak...

Bank Maybank
0301-0101831-52-6
Mohd. Haikel Hilmi.

Cuba bayangkan.. setiap putaran roda motosikal yg saya naiki menuju kearah kebaikan..pahala adalah berterusan milik si penderma...dan ingatlah derma kalian amat berharga bagi org yg tidak berkemampuan... tangan kanan menderma jangan samapai tangan kiri menyedarinya...

10 Note:
gravatar
Azri Ace berkata...
Ahad, April 13, 2008 1:31:00 PG  

OIT!!!!

RM2 jer nk renew roadtax!!
plus, insuran puluh2.. (ni aku plh benci skli bab2 nk renew)

roadtax, murah dr minyak. insuran giler babi mahal. tensen aku. mane la nk korek duit lg nti tuk thesis, anta moto balik, nk balik dgn barang2 sepah2. adoiii...
kita sama la beb... boros xigt...
baek2 beb. polis kuat bt roadblock skg. mlm smlm kul 2 pagi time aku g 7e pn ade roadblock. babeng btl.pagi2 buta pn nk katok orang lagi.

ya benar...last2 FaMa juga yg dicari...uhuhu

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Ahad, April 13, 2008 12:29:00 PTG  

dia bagi ker klu kita renew radtax jer?..

gravatar
sHe berkata...
Ahad, April 13, 2008 2:43:00 PTG  

polis tu pon xde duit la tu..sbb tu dia wat oT..haih~..

gravatar
Esteban Granero berkata...
Isnin, April 14, 2008 2:27:00 PG  

weh, tu nombor akaun ko ke?

bahaya woo letak kat public.

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Isnin, April 14, 2008 6:14:00 PG  

tula pasal..apa kes polis ni..tp mmg dah kerja dia...side order pon kerja dia jugak..asyik mintak duit kopi jer...

[naza]
bahaya ker?...
kenapa?..cetek lg ilmu aku...mana la tau ada jutawan nk kasi aku juta2...nnt aku kasi la kat ko sket..

gravatar
sHe berkata...
Isnin, April 14, 2008 2:24:00 PTG  

kalo ada jutawan bagi juta2, mintak sket eh..bukan mintak duit, mintak no tepon jutawan tu..hehe.. :D

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Selasa, April 15, 2008 10:18:00 PG  

dah nk start gatal la tu..mata duitan toi..sadis..T_T + (~j~)

gravatar
Esteban Granero berkata...
Selasa, April 15, 2008 11:09:00 PG  

bahaya sebab dengan nombor akaun pun orang boleh hijack kita. pastu dia boleh sedut duit dalam tu. aku tak percaya gak, tapi benda nih orang bank yang gitau aku. tak tau la pernah jadi ke tak.

gravatar
sHe berkata...
Selasa, April 15, 2008 4:45:00 PTG  

alo..pe salah..nanti cayer kikis dia, pastu kita share dua arr..dalam tv slalu macam tu aper... (^j^) <--untuk kamo..

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Selasa, April 15, 2008 11:07:00 PTG  

[naza]
bahaya siot...seb baik aku da amik tindakan drastik lepas menerima nasihat dari ko...hampeh toi...seb baik..mati2 aku igt nnt ada org nk kasi aku 2 juta ke 4 juta ker..leh aku beli 3 series...

[adik]
xnak la makan duit haram..baik g mntak ngn pejabat zakat..

Catat Ulasan