Si Dukun Lipas

files , ,


Hujung minggu lepas aku pergi ke Kg.Layang-layang,Kluang. Semata-mata nk jumpa Dukun. Ofismet merangkap hosmet yang rekemenkan kat aku..dia pernah berubat masa dia form 5..kira2 7 tahun lepas. Ini perihal seorang Dukun di Kg.Layang-layang. Tujuan? untuk kecantikkan wajah.

Bagi aku yang pertama kali kesana ..aku agak..perjalanannya agak jauh…jauh di estet ladang kelapa sawit. Nak masuk ladang pun kena pakai pas pelawat..siot..kampung yang berprosedur tapi pakguardnya tidaklah cerewet sangat..bila cakap jer nk jumpa Dukun…dia terus bagi.



Bersila si Dukun berjantinakan ibu lewat 30-an. Masih mantap…kami bersila mengadap..hampir berlaga kepala lutut antara kami..kain hitam dihamparkan diriba aku…mata bertaut…mulutnya terkumat kamit membaca sesuatu..digemgamnya beberapa ekor lipas. Diambilnya seekor lipas dari gemgam tangan..mulut masih terkumat kamit..kepalanya tunduk kebawah..matanya separa terpejam.khusyuk kot..dicabutnya kepala dan kaki2 lipas. Dan pertama kali muka aku di tenyeh2 dengan beberapa ekor lipas dalam hidup..perasaan?

Merenyam muka aku dibuatnya..aku dapat rasakan sesuatu menggelitik keluar…ulat!!!sekor demi sekor ulat tu jatuh kat atas kain hitam. Kagumm ..

kagum bercampur teruja* Lipas tetap lipas..

Si Dukun dengan lekas menyuruh aku basuh muka..katanya..lipas ni ada racun..kena basuh muka nnt muka kamu bengkak..

Nanti lain kali kena datang lagi. Buat dua tiga kali lagi..baru ulat tu keluar semua.

Masa nak balik aku hampir terlupa sumbangan ikhlas. Teringat balik notis kat luar pintu rumah..caj yg dikenakan RM10 per individu.



Siot..datang punya la jauh..menunggu punya la lama..buat rawatan tak sampai 5 minit…guna plak dua tiga ekor lipas. Rasa cam agak tak berbaloi untuk satu sesi rawatan resdung.



ini sedikit sedutan cara ulat tu keluar dari kulit muka....

12 Note:
gravatar
Tanpa Nama berkata...
Selasa, Disember 23, 2008 11:49:00 PG  

aku pernah dengar gok tentang rawatan ni. Kat Machang ada. Tapi tak pernah cuba. Dengar melalui kawan gak.

Jadi gok rawatan ni. sebab sain aku sokmo wak rawatan ni. loni muko dio dah jernih doh.

Sesapa yang kena resdung. bolehlah mencuba rawatan alternatif ni. hehehe

gravatar
Yazid Husain berkata...
Selasa, Disember 23, 2008 12:25:00 PTG  

wah

geli tapi kagum

gravatar
linda aka konda berkata...
Selasa, Disember 23, 2008 1:58:00 PTG  

aku bace pwn da meremang bulu rome
tgk video meremang bulu tengkuk..
OMG
aku xkan buat
walau di bayar sejuta..
waaaaaa geli nyeee!!!

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Selasa, Disember 23, 2008 2:13:00 PTG  

[sob]
yoko ado gok d klate?..klua aku tahu lamo doh aku wak sano...hahahaha..weh,nnt mu bowok aku gi sano bleh?...

[yaz]
kagum.kagum jugakk..tapi jungan lupa pegi..awak takut?nnt saya temankan..wink..

[linda]
weh...aku byr sejuta neh..aku sanggup utang along..ko nak g tak?

gravatar
Fareenz berkata...
Selasa, Disember 23, 2008 3:07:00 PTG  

dulu ade org guna cam api ke lilin ke ape..keluar jugak ulat2 tu..

haikel, betul ke??xde benda2 lain ke??

kang kalau sihir ke, berdosa la plak kan??dia baca ape before lumur2 lipas tu?

hrm..kalau 100% halal..nak cuba gak..bkn saya la..org lain..eheheh!

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Selasa, Disember 23, 2008 3:27:00 PTG  

yang ni betul la fareen...saya buat gak..kuar ulat kat dahi..kat pipi..kat idung xnak pulak ulat tu kuar kat idung..tension toi..padahal resdung saya parah kat hidung..yg lain ok jer..siot..degil..

gravatar
qyla berkata...
Selasa, Disember 23, 2008 8:35:00 PTG  

eeeee...first time aku tgk tau..sll aku dgr jer..terima kasih atas pengetahuan am anda yang dikongsi bersama..=)

gravatar
Yazid Husain berkata...
Selasa, Disember 23, 2008 10:38:00 PTG  

yeah hint temakan

gravatar
sHe berkata...
Selasa, Disember 23, 2008 11:25:00 PTG  

1) eiii,muka kena tenyeh lipassss..omg!! booosoooook!!!! jgn cium saya sampai bila2..mak tak rela noxx..hehe..

2) hidung ada bumper, cana ulat nak keluar kalau bumper menghalang laluan? *hidung under construction* =P

3) rugi 25 minit..nobita!..

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Rabu, Disember 24, 2008 8:26:00 PG  

[qyla]
tula pasal..1st dtg sini..kwn aku gtau psl ni..aku teruja..bila da buat ras acam biasa2 jer... =)

[yazid]
oit..xrela mulut ku termakan benda alah tu..hahaha..wei,nnt ko tya che wan..dia tau banyak pasal ni...klu aku punya simple jek..klu che wan..siap kena basuh ngan air limau..uihh..pedih!!

[tumble]
sapa nak cium kamu?..klu ada pon kosmet kamu kot...uuu..kt langkawi..wink... =)
bumper da xde dah..tapi ulat tu degil jugak..pehal la nobita plak neh..haih...

gravatar
linda aka konda berkata...
Khamis, Disember 25, 2008 1:45:00 PTG  

xmau sejuta..
saiye geli..
eyark!!
humm tol gak kalo idung under construction mesti ulat xley kua..
naseb idung da siap kan..hehe

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Khamis, Januari 01, 2009 9:35:00 PG  

siot..ko tambah lagi...T_T
nnt siap la kamu klu aku jumpa bumper kat muka kamu..

Catat Ulasan