" Things You Should Know " Penyu Part 5

files , , , , , ,

Kepupusan penyu yang semakin menjadi2...bg org macam aku, yg mana terlibat secara langsung mengenai pemuliharaan penyu..mmg sgt menarik utk membincang soal ini..tapi xkan aku sorg jer yg tertarik..aku nk jugak org lain punya kesedaran sivik yg extreme…baru syok klu ada volunteer len..xsemestinya korg kena turun padg baru leh di pggil volunteer..korg bg support dari segi penulisan pon dah kira ok apa..Cuma masalah aku..aku xreti nk bermadah2 dgn bahasa2 baku…so, pendekatan yg aku cuba buat..dgn bahasa melayu pasar batu 6..moga mudah utk korg paham maksud aku dgn lebih jelas dan berpijak dibumi nyata.

Aku pernah bekerja kat Taman Laut..mesti da ramai tahu apa fungsi tmn tuh..tp utk yg xphm, tmpt ditubuhkan utk lindungi kawasan batu karang..hidupan marin disekitar kepulauan tu…biasanya kwsn yg digezetkan ni mmg tempat tumpuan penyu bertelur..cthnya kat pulau redang dan perhentian. Jabatan Taman Laut yg main peranan utk jaga segala khazanah marin di kwsn tersebut..penyu2 g bertelur akan dikutip dan dieram di kwsn yg dikhaskan…di Pulau Redang, telah diwarta kwsn mak kepit dijadikan sbg pusat pemuliharaan dan penetasan penyu..ia dipelopori dan di control oleh salah seorg pensyarah veteren universiti terkemuka di Terengganu..hahahaha…(lawak si granny).

Jika ada org2 kampung yg cuba mengutip telur penyu..mereka akan ditahan oleh peg.tmn laut. Hokum slanjutya bergantung kpd mereka…aku pon xtau..tp jika telur2 torsebut dijumpai oleh peg.taman laut sms rondaan. Mereka akan mengutip telur sebut dan menanam semula tempat yg di khaskan. Ini gambaran yg diceritakan oleh penglipurlara jika ada pelancong yg bertanya atau penerangan yg diberikan kepada org awam.

Tetapi..pada hakikatnya..sblknya berlaku..mereka amat rajin meronda dikwsn pantai…seorg diri..dlm poket mesti ada plastic utk mengisi bakal telur yg akan dijumpai. Telur yg dijumpai disorokkan. Bila shift habis.mereka yg berkenaan akan bwk telur tersebut ke pasar payang dan dijual. Ini adalah pengakuan yg dibocorkan oleh salah sorg dari mereka. 2bulan kat sana.aku dah immune dengan perangai setiap seorg staff kat sana. Tapi jika telur tersebut dijumpai scr berkumpulan. Masing2 akan jadi malaikat. Semua concern pasal penyu. Dan tanam kat tempat nursery. Tp bila cukup waktu utk telur menetas. Sekor pon xkuar..mana menghilang?...gali punya gali..cengkerang pon de…malaikat td transform jd satan blk..…line clear..trus g gali smula..

Susah dah nk jumpa Pegawai kerajaan yg betul2 jujur..plastik belaka…aku heran..naper sikap dorg camni…mungkin kelulusan pendidikan dorg bukan dari cabang conservation. Pk nk duit jer…klu satu sarang plg krang dapat RM200..mungkin gaji dorg kecik sgt kot…tp skrg ni bukan soal gaji..tapi tggjwab dorg..ni sama cam Pengawal keselamatan romapak bank..mmg leh pakai…



p/s:

KUALA TERENGGANU: Malaysia hari ini mempunyai mempunyai masalah dari segi pengurus dan pentadbiran dalam setiap dalam bidang sektor kerjaan. Modal insan yang ingin diterapkan tidak mencapai matlamat kerana masih ramai di kalangan penjawat awam tidak jujur dalam melaksanakan tugas yang diberikan. Ia adalah berkaitan daripada……

0 Note:

Catat Ulasan