" Things You Should Know " Penyu Part 4

files , , ,

Dah lama aku pendamkan untuk luahkan apa yg tahu. Klu tak bgtau..korg xtau…klu ada yg tahu mesti buat2 xtau…atau malas nk bgtau…Satu Terengganu aku dah jelajah semata2 nk cari pemajak telur penyu yg berdaftar..ada lebih kurg 14 org semuanya..aku bernasib baik sbb aku kena buat survey di Negeri Terengganu..xsusah sgt sbb bentuk negeri Terengganu yg memanjang..byk pantai..so, aku terus focus kat kwsn pantai dan aku assume rumah pemajak byk kt sana.

Dlm temubual yg antara aku dan pemajak. Kebanyakkan telur yg mika amek..memang akan terus di jual kpd jabatan perikanan yg berdekatan. Memang best..sbb dorg ni punya kesedaran alam yg tinggi. Dorg xnak penyu pupus.ak pun. Tapi dorg boleh jer nk jual kat pasar sekitar Terengganu. Sbb di Terengganu, tidak salah memakan telur penyu sbb ia tidak termaktub dlm undang2 negara mahupun negeri.

Setiap tahun dianggarkan hanya 10-14 pendaratan penyu. Pendaratan penyu baru adalah amat kurg . Penyu baru dan lama dibezakan dgn tag yg ada pada penyu tersebut.klu xde tag tu dikira penyu baru lah. Bukan susah pon utk kenal pasti..Cuma kdg2 jika telur dijumpai slps siap penyu bertelur, itu agak susah nk tentukan sama ada sarg baru atau lama.

Setiap kwsn pendaratan telur penyu dibahagikan mengikut kwsn. Jd klu sapa2 nk pungut telr kt kwsn yg bk penyu.kena berebut2..jabatan perikanan akan open tender..sapa bida plg tinggi dia akan dpt kwsn tu.

Dulu org ramai xminat utk kerja2 memajak ni..biasanya org2 kampung g lepak kt tepi pantai jer yg buat kerja ni secara sambilan. Tetapi senario ni da berubah. Apabila kwsn utk memajak diberi hak mengikut bidaan tertinggi. Yg tertindas secara tak langsung adalah golongan nelayan yg pendapatan x seberapa. Bidaan boleh mencecah dari serendah RM200-RM2000. kenapa aku ckp mereka tertindas scr tak langsung?..sbb utk kwsn yg byk pendaratan telur..org2 yg berpendapatan 4,5 angka sanggup meletakkan harga yg tinggi utk dptkan kwsn tersebut. Bila dah menang, mereka akan upah org2 kampung utk kutip telur tu.cam goyang kaki pon income leh msk.

Untk kwsn yg tinggi pendaratan penyu, dianggarkan telur yg dikutip 1,000 biji/sbulan (assume 10 ekor sbulan naik) .Musim utk penyu bertelur plak lbh kurg 7 bulan.Jd purata jumlah penyu bertelur setahun 7,000biji X 7 bulan = 49,000. jika harga telur penyu secara kasarnya RM3 sebiji. Maka jumlah side income si fulan tersebut mencecah angka RM14,700. Tolak mdal RM2K. masih tggal RM12K. orait x?

Sbb tu org akan berebut2..xkesah brapa harga pon..tp yg kesianya..nelayan a.k.a org kampong. Mika mana la ada modal sbesar tue. Sbb tu aku ckp, dorg ditindas secara tak langsung.


p/s: Org kaya makin kaya, org miskin makin miskin.

0 Note:

Catat Ulasan