" Aku atau Ko Punya Masalah?

files , , , ,

Bilo manusia berbicara perihal kawen..ramai yang fenin kepala..espclly kaum adam.mana taknya..saban tahun kos kawen makin hari sahamnya makin naik..xpernah nak jatuh..mengalahkan saham minyak dunia..minyak pun reti nak turun!..kenapa la perlu habiskan pulahan ribu untuk majlis perkahwinan..alasan sekali seumur hidup aku rasa macam dah xreleven..klu pasal tambang bas naik mungkin boleh diterima..bawak org kampong konvoi 2 buah bas..T_T

Aku nikan.. sejak dua menjak ni…agak gundah sedikit bila pikir perihal kawen ni. Yelah..umur pun da cecah angka puluh..jiwa pun mesti la bergelora.. Ada keinginan nak tanggung anak org, tapi keupayaan untuk urus diri sendiri masih kurang. Terutamanya urus wang..
Sekarang ni dah memang jadi trend rakyat kita kawen lewat.. “normalahkan kawen sekitar umur 28 -30 tahun”..tapi cuba korg pikir dalam2 siket jer lagi..kalaulah kita kawen lewat..maknanya generasi yang akan bakal kita lahirkan kebanyakkannya mempunyai ayah yang lanjut usianya. Anak2 masih belajar kat sekolah tapi mak bapaknya dah pencen.uiiihh~~~.. Tu baru belanja untuk sekolah..belum lagi masuk U. mana korg nak kerok?duit EPF ker?...

Ini gambar kawen aku dan wife aku..

Teruk la pewaris akan datang jika majoriti ibubapa mereka tergolong dalam org2 yang kawen lewat. Mungkin boleh menyumbang kepada keciciran sekolah.
Faktor wang hantaran yang terlalu tinggi adalah salah satu punca yang paling ketara untuk kita bicarakan dalam soal budget!! Sgt3 ketara..

Aku pernah tanya beberapa org perempuan yang sentiasa berlegar disekeliling aku. Soalan pertama ,berapa harga untuk sebuah pertunangan..rata2 daripada meraka menjawab 5-10k..erkkk!!! soalan kedua, berapa harga untuk sebuah perkahwinan..dan rata2 daripada mereka menjawab..paling kurang 20K untuk majlis yang biasa2…erk..camane nak kawen awal klu ongkosnya cenggini rupanya..T_T

Bagi aku perlu ada satu revolusi baru..perlu ada kesedraran dikalangan kita supaya berjimat cermat dalam berbelanja. Cukup sekadar bersederhana. Perempuan terutamanya..begitu lantang melaungkan hak2 mereka..dimana perlunya keadilan ..perlunya hantaran yang tinggi bagi nilai harga diri mereka. Tapi jika terlalu tinggi sehingga menyebabkan mereka dikatagorikan sebagai andartu..baru padan ngn muka dorg.. biasanya yg menjadi penghalang paling utama ialah ibu kepada si perempuan..memang ramai dikalangan mereka perangai macam along..terlalu demanding..

Dan trend “personal loan” memang sangat2 popular pada masa kini..semata2 nak buat majlis yang GRAND!!!..haih..Duit PTPTN pun belum habis bayar..lagi mahu berhutang..

15 Note:
gravatar
yR berkata...
Selasa, November 18, 2008 6:55:00 PTG  

yang pengantin baju purple tu sape?
ko berangan eeh nk pose camtu? kustem sangat...

gravatar
qyla berkata...
Selasa, November 18, 2008 7:37:00 PTG  

umur 20 jer pk kawen kan..=p
aku ader nak tulis entry pasal kawen, tp ko lebih pnts..di sini ko tunjuk dilema kaum lelaki...nnt ko tgk plak dilema kaum perempuan..ahahaha nanti tu bile entahlah, aku tak leh jnj..=p tp ko tunggu jer lah..heheh

gravatar
Tanpa Nama berkata...
Selasa, November 18, 2008 10:12:00 PTG  

wahh..tunang dah 5-10k. Mahalnya. Kalau kawin 20k. jawabnya kena berhutang bank lah utk kawin. :p

umur yang sesuai utk kawin dalam lingkungan 21-27. Tak tua sangat, tak muda sangat. Hehehe.

Jom kita berjimat cermat. Sama-samalah kita pakat2 kawin awal.hehehe

gravatar
sHe berkata...
Selasa, November 18, 2008 11:58:00 PTG  

ek eleh, ko yus jeles la tu baju kawin aku purple..tau la baju ko byk hitam pun kan..haha~..siap arr kitorang kutuk ko kat blog ko nanti..jom abg, kiter serang!!..

****

neway,bagi saya, sederhana sudah, banyak lagi nak guna duit lepas kawin nanti..memang la kawen tu sekali seumur idup, tapi tak perlu la kot nak belanja berlebih-lebihan semata-mata nak nampak grand..kalau mampu takpe, kalau tak?sanggup ke lepas kawin makan megi??..ohh,i have to save up now!! nak kawin awal!! :)

p/s: ni ke keje awak yang balik ofis lewat tadi?huhu~..eh, nape ada "madu" kat bawah tu?? toksey!!!!

gravatar
yR berkata...
Rabu, November 19, 2008 2:17:00 PTG  

amboi..da pandai skrg...
ya memang...memang madu ko kat bawah tu..
"Aku@ko punya pasal?" <<--- ko la, susah2 je nk fikir

gravatar
linda aka konda berkata...
Rabu, November 19, 2008 3:11:00 PTG  

[Ini gambar kawen aku dan wife aku..]..haiih..mcm tinggi aje wife ko dalam pic tuh?
hekhek..sori she..wink*

um pade aku..belanje kawen tuh depend kat famili n status org yg nak dikahwini tuh..um yer la kan..mcm kalo die anak pompuan sowang dalam famili, sulung lak tuh..aku rase mesti famili die nak wat grand2 kan..tol x she..hekhek...tapi nye..xkan la mak die nak ltk mahai gile...logik la..mcm ayah aku kate..'koi bukan nok juaai anok' so kat sini actually still ade parent yg relevent..n kn tgk harge barang gaks..xkn nak kenduri laok ikan sardin..kan..megi pon da nek harge bro..hehe..(mahal gle..rm1 sebungkus kat kdai pak wahab)..yg sebaiknye..kedua2 yg nak kawen tuh kongsi2 la wit..jgn harapkan lelaki jer..ahakz

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Khamis, November 20, 2008 1:50:00 PTG  

[yR]
mana ada brangan da memang plan ktorg nk baju kaler tue la..jeles la tu hahaha..ko kena tya padil betul2 nak pakai baju apa..tak pun ko g tya afix..jadi madu joy la nampaknya..huhuhuhu..

[qyla]
aku akan tggu delema kaum wanita..entah la..bagi aku laki lagi fenin kot..sbb byk benda nk kena pk..klu da sepakat xde hal..tapi klu laki jer kena tanggung..apercer beb..?

[Sob]
5k tunang and 20k kawen tu basic jer sob..klu mu bukak majalah pengantin 30K-40k majlis yg plg simple..tu yang buat aku telan air liur..tapi nasib baik la aku kawen ngan india kedah..muroh sket..

[tumble]
madu itu sebab sbg penawar duka kita..asyik perang jer..bila dpt madu..hati jadi gumbira lah..nnt kita shre madu tu neh..

[darlinda]
aku letak gambar tu sbb jemas bong tu cam rupa aku jer..macho giler..bab bong girl tu aku letak tinggi sbb nk amek hati dia..haih ko ni pun..nk cari bong girl yg rendah susah..

gravatar
Yazid Husain berkata...
Khamis, November 20, 2008 4:23:00 PTG  

Hi HinT

Hahaha.

Akhirnya. Aq track dari Bebelan Anak Tukang Jahit. Ada orang lawat Aq dari PeRiHaL.

Btw, good jobs terus menulis ya!

gravatar
Azri Ace berkata...
Khamis, November 20, 2008 7:23:00 PTG  

kawen???
Kawen???

Ape tu kawen?

gravatar
sHe berkata...
Khamis, November 20, 2008 8:13:00 PTG  

amboi, india kedah..kesot hati saya..huhu~..ape? share ayam madu? dgn nasik kandaq? omg! onnnn!!

gravatar
yR berkata...
Ahad, November 23, 2008 4:29:00 PTG  

(hint)
cakap kat fadil nnt..huh..dlu kata klu she pakai purple, mcm k*****. ak rasa mmg sah kot. pasangan K.

(linda)
yea ak stuju, bknnya nk jual anak. kwn2 ak yg nk kawin pn share duit, tapi mahal la hntrn dia. hopefully bila dorg kawin, ak ada di situ gak...

gravatar
sHe berkata...
Ahad, November 23, 2008 5:39:00 PTG  

ala rusdi ramli tu kawen takde hantaran pun rilex jek..mas kawen pun 800 jek kot..kawen jugak..

aku kalo haikel taknak kasi hantaran, aku nak mintak seahorse arr satu kolam..

bulih dok abe qer?

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Isnin, November 24, 2008 2:33:00 PTG  

[Yazid]
OMG..ko jumpa jgk akhirnya...xpe2..nnt aku try tuko add lagi..hahaha.

[azwee]
tah lor..aku pon xtau apa tu kawen..tp ati aku ni meronta2 kata nak..confuse beb..

[tumble]
kesot penyer..da mmg asal india kedah..hahaha..tak baik lupa daratang...

[yus]
gtau la..xtakut pong..nnt aku kawen..ko kena gak fly datang..klu x,siap r aku sekeh pala ko...

gravatar
amni berkata...
Rabu, November 26, 2008 12:34:00 PTG  

tema kenduri akak haritu

"Simple, jimat dan berkat"

insya ALLAH... wat simple2 je.. kita yg nak kawen... kenduri akak total makan suma tak sampai rm10k pon.tu 2 pgntin tu.. jgn risau... doa byk2 ek...

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Rabu, November 26, 2008 2:02:00 PTG  

[kak amni]
cam2 lah hendaknya akak...ramai lelaki risau pasal ni..tp klu yg jenis paham tu xpelah jugak..

akak punya tema camtu ek?..nnt saya nak cari tema sy jugak lah ka..huhuhu..

Catat Ulasan