Mula Bayar Zakat Sendiri, Petanda Aku Dah Boleh Kawen.

files

Dosa makanan ruji aku. Hari- hari buat tapi aku tak pernah berasa serik untuk semayang. Dan tak pernah jemu pun untuk berdoa, mintak ampun untuk mohon petunjuk. Kamu tahu, iman aku sangat lemah. Mudah ditewas nafsu sekelipan.

*Just Blink. .Blink..Blink…Sila buat mcm ni _(~.~)_ ---> \(0,0)/

Sedar-sedar, tubuh terkujur kaku memandang siling. Tewas yang entah keberapa kali.

Aku pernah merasakan diri aku terlalu jijik untuk memohon taubat dari tuhan. Tapi aku tahu, hari esok belum tentu nafas aku boleh mendengus dengkur dengan kencang seperti hari yang sudah-sudah. Aku tetap mohon petunjuk. Lambat atau cepat untuk meminta keampunan bukan suatu ukuran. Yang penting kita buat.

*****

Kawan skerja selalu cakap.

“Ko tau qer, puasa ni bukan takat menahan diri dan lapar saja. Perkara lain pon kena tahan jugak. Marah dan nafsu selalu sangat orang abaikan” Si Gonjol.

Tazkirah pendek. Tapi mampu buat aku tersenyum rapi sampai ke telinga. Sambil hidung serombong kapal aku dengan paksa rela menelan bau megi yang direbus oleh Si Gonjol. Walaupun pada saat itu jam baru jer menunjukkan angka 9. Asap rokok berkepol ? itu satu rutin harian. Aku tak marah, Cuma mampu mengeluh.Sigh~~


*Lunch Hour.

Aku keluar dengan kapcai. Dengan niat untuk tidak melihat lain-lain kaedah amali pembatalan puasa. Rumah sewa staff terdekat aku tuju. Setiba disana.

Aku mengeluh, tapi perlaksanaan kali ini lebih panjang dari kebiasaan.

*Siiiiiiigggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh~~~~~~~!!!



P/s: Ni yang orang muda-muda selalu cakap. “Lari dari tahi anjing, jumpa pulak tahi babi”.

Puasa bodoh!!!! Duda anak dua. Aku boleh terima klu ko makan nasi atau isap rokok sebelah aku. Yang aku tak bleh terima ko togok ayaq setan time matahari pacak betul2 atas kepala.


20 Note:
gravatar
Esteban Granero berkata...
Ahad, September 13, 2009 1:44:00 PTG  

dah urban sangat la tu kut. ko amik je botol tu hempuk kat kepala dia laju-laju.

gravatar
Fareenz berkata...
Ahad, September 13, 2009 2:57:00 PTG  

mungkin saya ni kampung or kolot tapi minum arak bulan puasa mmg x dpt dimaafkan.

ada satu hari itu saya tak puasa sbb uzur. sepatutnya kita tak bole mkn di public tapi sebab saya lapar sgt (dr mlm x mkn) saya pergi drive thru mcD.

punya la ramai lelaki melayu (mungkin bukan islam) yang tgh tunggu mcvalue lunch juga. saya sangat2 kecewa dengan mereka (kalau mereka islam).

mungkin dunia nak kiamat dah haikel.takut.~

gravatar
Khaleeqa Idrus berkata...
Ahad, September 13, 2009 3:02:00 PTG  

Tu blum tgk lagi jantan2 dan betina2 yg minum arak masa malam lailatul qadar. Lagi panas hati dibuatnye.

Org jahat, yg selalu buat jahat, org Fasik ni selalu umurnya mereka panjang. Rasionalnya sbb awak nak bg dia peluang utk bertaubat. Tp buta. Kesian.

Orang baik, yang selalu buat baik, Yg mukmin, selalu pendek umur. Rasionalnya sbb Allah taknak dia kumpulan pahala yg dikumpulnya tercela pula.

Kan? :)

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Ahad, September 13, 2009 3:53:00 PTG  

[estaban]
klu rumah tu rumah aku dah lama kot aku buat. bukan takat buat. aku terajang skali.

[fareen]
itu sangat tak ptut..cm xpatut langsung..sgt tak hormat dgn kemuliaan yg tuhan pada bulan istimewa ni. apa yg kau nampak itu sbnrnya suatu yg tipikal fareen. masa saya nk g jumaat. ramai gak pekerja2 makan tepi rumah staff. isap rokok pon slamba..jumaat dah comfirm ah tak pergi.masalahnya. dorg tak segan langsung makan tempat open..sigh~~

[khal]
Itu aku setuju. aku buat entri, ko jgn igt aku malaikat khal. sila baca perenggan atas. aku betul2 maksudkan. aku byk dosa. mgkin tuhan panjangkan umur aku utk aku cepat sedar dari segala lesilapan yg aku dah buat. wlpn ada satu ketika, aku betul2 dah taubat. aku tetap buat lagi dosa yg sama. aku xmampu. aku lemah...

gravatar
en_me berkata...
Ahad, September 13, 2009 8:14:00 PTG  

sodeyy kannns..

gravatar
~~DucKneSs~~ berkata...
Ahad, September 13, 2009 10:09:00 PTG  

weh..sedey dowh baca entri ko kali ni..da jadik bapak budak tapi perangai still cam setan..sedey..

weh..jaga diri ko bebaek kawan..aku taknak ko menjadi seteruk itu..kalo sekadar kes2 ringan,still boleh dimaafkan..but that is too much..way too much..do take care k..

gravatar
n i s a berkata...
Ahad, September 13, 2009 10:47:00 PTG  

arak, huem. macam macam lah sekarang ni. kalau tak nak puasa tu oke lagi lah. ni sampai arak. T_T

gravatar
tHe anIMateD bIJaN berkata...
Isnin, September 14, 2009 2:27:00 PG  

xtahan puasa sebab arak. padahal beromen bole je tahan. gile tak bermakna hidup.

huh!

gravatar
ZaliHazali berkata...
Isnin, September 14, 2009 8:08:00 PG  

yamseng yamseng bulan pose mmg tak betul la, semoga kita dihindarkan dari perkara tak relevan mcm tu...

selamat pulang beraya...

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Isnin, September 14, 2009 8:18:00 PG  

[en.me]
sedih kot..hahaha..

[duck]
apasal aku xsedih pon... hahahaha..aku cuma kesal..damn~~ tp dosa yg aku buat bukan ringan2..berat bleh tahan..mmg kena buang dlm lubang neraka 70hari 70 mlm lum tentu samapai dasar.


[nisa]
tau xpe..kemaruk sgt yg ntah apa2..aku rasa myb dia baru bcerai barai..tension kot~~ muda lagi duda tu..asal kedah..


[bijan]
sapa ckp beromen bleh tahan?..aku xmampu dowh tahan..rembat ajer..puasa xpuasa..oh,dosa aku~~

[myself]
Ini bukan soal releven ke x.. =j klu bukan bulan poser pon xreleven jgk sbnrnya..Bila dah besar..smua depand pada kita..environment pengaruhi kita atau kita yg corakkan jd lebih sempurna.

gravatar
.:Mrs Hafiz:. berkata...
Isnin, September 14, 2009 8:39:00 PG  

kal,

1) Yes, aku pun dah msk tahun ke-2 byr zakat, jd aku leh kawin lebih awal dr ko.

2) Sgt la tak patut org yg 'minum' time bulan pose. dah tak pose tu dh satu citer, yg nak teguk tu ase mcm nak bg mkn tapak kasut je.

3) Tak sabar nak balik raya!!! hwahwahwa

gravatar
Khaleeqa Idrus berkata...
Isnin, September 14, 2009 2:15:00 PTG  

Haha aku tahulah, Hint Perihal. Mana ade malaikat main blogging mcm kau. Byk lagi tugas malaikat yg kene buat. Hehe :D

Sume org prnh buat silap. Mcm aku, dr dlu kata nk stop ngadap kom. Da janji taknak ngadap, nak fokus kat SPM. Tp makin aku kata aku taknak, makin kerap aku buat. Ntah pe kejadah aku ni pun aku tak tau :P

And lagi satu, bukan kau je lemah. Aku pun lemah gak. Kita kan hamba-NYA yg lemah :kenyit mata:

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Isnin, September 14, 2009 2:56:00 PTG  

[amy]
awalnya ko dpt kerja..tahun lepas aku terkial2 lg kot...hahaha..tba2 aku kawen bulan 1 ni camana?..haha..gelabah ko..

hahaha..

[khal]
aku tahu aku bukan malaikat. tapi aku boleh jadi syaiton~~ haha.. k ngadap comp sambil bljar jelah..xpun..ko blajar..klu tension br bukak comp..boleh kot..part kritikal dlm hidup student hanya time spm jer..klu da lepas spm..da bleh tarik nafas..betul..degree lagi senang dari spm...

gravatar
.:Mrs Hafiz:. berkata...
Isnin, September 14, 2009 4:13:00 PTG  

kal : dude, aku kerja bulan may last yr (sblm konvo lg). dh thn ke-2 juga kne bg duit raya.
hamboih..ada hati nak potong aku kawen eh?

p/s: sediakan bju putih for my wedding.
pp/s: cari partner jugak to attend my wedding. partner perempuan ye. bukan sme jenis! harap maklum.

gravatar
~~DucKneSs~~ berkata...
Isnin, September 14, 2009 5:20:00 PTG  

masa maseh ada untuk kita berubah menjadi lebih baek..aku xcakap berubah menjadi baek sebab i know its imposible..yang penting kita kena usaha..semua orang ada bayang gelap masing, kisah masing2..aku juga mau ilangkan bayang gelap aku itu..sama2 yek..

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Selasa, September 15, 2009 6:27:00 PG  

[amy]
klu ikutkan..yg ni kerja kedua aku. tp tetap kontrak projek. aku kena cari suatu yg lebih stabil kot. klu ko dah stabil. dah bahagia. bgus la.. aku xde niat nk potong ko..tp klu dah rezeki, nk buat cemana.. ;)

sila hantar kad jemputan ko dlu yer..tp aku tetamu biasa jer kot..nape nk kena pkai ikut standard tu?..cm ngeri plak...dan utk partner, aku takde..klu aku bwk lelaki skali pun..aku bukan gay la bongek~~ hahaha..

[duck]
sedang berusaha..byg2 gelap aku xdelah menghambat aku sangat..cuma aku jer rasa perlu berubah. hahaha..byg gelap itu hanya satu indikator.. =)

gravatar
Tanpa Nama berkata...
Rabu, September 16, 2009 3:53:00 PTG  

dkt sebelah botol arak tu mcm komik ak minat.GTO.boleh mintak izin nk pinjam komik tu?
episod ke bape ek?

gravatar
Tanpa Nama berkata...
Rabu, September 16, 2009 3:53:00 PTG  

dkt sebelah botol arak tu mcm komik ak minat.GTO.boleh mintak izin nk pinjam komik tu?
episod ke bape ek?

gravatar
Yazid Husain berkata...
Khamis, September 17, 2009 8:02:00 PG  

selamat hari raya
maaf zahir batin

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Khamis, September 17, 2009 9:26:00 PG  

[tanpa nama]
itu yg ko nampak?aku tak tau ler GTO ker..hahaha..aku fokus benda haram tu jer..hahaha..

[Yazid]
Maaf teguran aku smlm klu terasa..Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin

Catat Ulasan