Tanjung Buai

files , ,


Tenang betul hati aku bila dapat jumpa pantai..dulu masa muda-muda mmg selalu sgt ke pantai. paling kerap masa aku tahun satu, di Tganu. berdoyon2 saban hari umat2 ke pantai. mungkin agak kagum bagi dorg bila tempat belajar betul2 sebelah pantai...situlah tempat berjogging..situ juga tempat untuk bertenet+lendir..situ jugalah tempat bersosial, main bola, rugbi, berenang, yang buat ritual pon ada, time tu geng Kelab Kebudayaan Bharatham sgt aktif..maka bergelimpangan lah sampah sarap, kelapa, botol susu dan entah apa2 lagi....kat situ jugak, klu buat BaBi-Q pon sodap dengan angin bayu menerjah ke setiap wajah pelawat. seronox. tapi makin lama kegiatan ni smacam dikurgkan dan dturun kan kepada pewaris yakni JUniOr kerana aku dan rakan-rakan menginjak naik ke tahun 2..tahun 3 dan akhirnya pencen dari dunia mahasiswa. rindu juga aku sama pantai di Mengabang Telipot.

Tanjung Buai..yer, destinasi yang mungkin kurg dikenali..kurg pengunjung..pantainya tidaklah secantik pantai lain..tapi cukup antik untuk aku mengubat rindu pada memori daun pisang yg masih ligat dalam otak ni. Ketika pantai lain dibahagian timur sibuk ditimpa berdozen2 hujan mencurah tanpa arti penat. Disini, Tanjung Buai masih lagi menjanjikan ketenangan abadi. Mungkin barang siapa nak bunuh diri..aku syorkan kamu datang kesini..aku pasti niat hatimu akan berubah disebalik bunyi desiran ombak halus. Sangatlah tenang.


Pantai yg bagi ku serba kekurgan..jauh dari segala arus pembangunan, tapi ia masih lagi mampu menerima air buangan najis kotor kamu.. ia masih lagi mampu menerima hingus yang kamu kan rembeskan..ia juga masih mampu menhilangkan haus tekakmu dengan sebuah kedai kopi usang yang menanti roboh. bagi aku, itu sudah cukup baik. melebihi dari segala keperluan.



Usang dan sunyi.....




Antik dan kelam...





Pantai tidak dihiasi pasiran mutiara....


P/S: Tetapi masih utuh dan mampu memberikan sedikit nafas kepada makhlux ciptaan tuhan berjoyah dimuka bumi ini...masih mampu memberikan ruang rezeki kepada insan yang memerlukan...

8 Note:
gravatar
Yazid Husain berkata...
Jumaat, Januari 16, 2009 3:18:00 PTG  

akhir sekali aq ke pantai di desaru

wah rindu sesangat kehidupan mahasiwsa di sabah

always chill out

gravatar
Unknown berkata...
Jumaat, Januari 16, 2009 3:21:00 PTG  

aku pun nanti nak pegi mana2 nak amik gambar
"sebab seorg teman pernah berkata"

"gambar candid itu ada 2002 cerita di sebaliknya"

so lets candidos

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Jumaat, Januari 16, 2009 3:49:00 PTG  

[Yaz]
Yup..it hard to explain...refreshing...kita ni kira bertuah jugak sbb dapat tempat blajar tepi pantai..pantai UMT x scantik UMS kot..at least ada... =]

[zali]
tahniah dapat beli kamera baru. nnt tangkap jer gambar byk2..nnt leh kita share..azam ko ..aku salut...kudos..

gravatar
Yazid Husain berkata...
Jumaat, Januari 16, 2009 5:35:00 PTG  

wah. tiap bagi aq laut china selatan di terangganu lagi chantek

hehehe

berdasarkan perbandingan pulau redang n taman laut tunku abdul rahman

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Isnin, Januari 19, 2009 7:56:00 PG  

kat sabah lagi cantek la..serius..kat semenanjung sbnrnya nothng...sentimental value tetap ada... =)

gravatar
Azri Ace berkata...
Selasa, Januari 20, 2009 10:36:00 PG  

betui2... teringat zmn aku muda2 dulu..

time tu la byk berdampingan dgn pantai.. now everything is a memory...

gravatar
Unknown berkata...
Sabtu, Oktober 17, 2009 10:51:00 PTG  

di sini aku berdiri d kota hutan batu megah terasa.. ku tatapi catatan.. masih ada nilai dan bertuahnya aku rasai,bertapa nilainya sebuah kampung.tanpa ku sedari ku merindui mu kampung ku.. tanjung buai.. walau jauh beribu batu ku pasti kan pulang menemui mu..

gravatar
parkliey berkata...
Isnin, Jun 06, 2011 6:45:00 PTG  

http://parkliey-parkliey.blogspot.com/2011/06/trip-memancing-di-tanjung-buai-kota.html

Catat Ulasan