Bayangan Generasi Muda Ala Mergastua

files ,

Disuatu sudut, sebuah mesin bergerak dengan kadar halaju sekejap laju sekejap perlahan dari stesen UKM ke KL Sentral. Kaki aku dah mula capet berdiri. Mata tidak selincah semalam, sebab hari ini majoriti warga Nepal dan Bangla yang bertempek disekeliling aku. *Bosan .

Setiba di Salak Selatan, baru menampakkan rezeki untuk kaki dan mata berehat.

*Lega

Stesen seterusnya, naik tiga perempuan tua dan secara spontan bangkit anak dua anak muda memberikan tempat duduk . Seorangnya budak sekolah dan seorang lagi warga Nepal (yang disangka perempuan tua rakyat Malaysia) .

Aku yang pada ketika itu dengan bersungguh-sungguh sedang memerah otak sehingga secara tidak sengaja mempamerkan wajah Sherlock Holmes sedang berfikir. Monolog hati masih berterusan samada mahu atau tidak mendermakan tempat duduk memandangkan ia sedikit jauh dari member perempuan tua yang lain.

Tiba-tiba, suara garau lantang yang bisa kedengaran satu gerabak menegur aku. Suara dan rupanya iras-iras cam ahli sihir dalam cerita Drag Me To Hell. Horror~~

Are You Surprise?!!”. Diulangnya soalan sama dua hingga tiga kali.
( Makna dalam Bahasa Melayu panjang sket : “Adakah ko terkejut sebab dorg bagi seat ni kat aku?”)

Aku agak kabur tentang pertanyaan tersebut. Adakah ia benar milik aku untuk dijawab? Selepas yakin ia sememangnya sah ditujukan kepada aku. Dengan gagap aku menjawab.

“No…. No ~~~ ”.

Perempuan tua tadi menyindir seperti mahu bersabung.

“It is good to be Malaysian, they do to respect old people”
“You learn to respect old people at school?” Soalan ini beralih arah kepada budak sekolah tadi memandangkan aku tak melayan.

“Yes… Sure..sure” dengan separa gagap bercampur megah budak tadi jawab.
“Ohh..you can speak English!!!” Perempuan tua tadi seakan teruja.
“Sure.. I belajar in high school. At school, we speak English in Science and Matematik”.

Wajah aku mempamerkan aksi teruja. Cool!!!!

Sambil aku dan orang sebelah yang tak pernah aku kenal berkekek2 ketawa. Kami berdua berpandangan antara satu sama lain. Mata bertentag mata. Hanya kami yang gelak. Mungkin Nepal dan Bangla buat-buat tak faham kot.

p/s:
Sekarang baru aku sedar, pentingnya PPSMI yang dilaksanakan oleh kerajaan sebagai medium pembelajaran Bahasa Inggeris sehinggakan pelajar sendiri tak sedar wujudnya subjek bahasa yang sepatutnya mereka tekankan jika mahu menguasainya.

Dan mungkin suatu hari nanti, ini yang akan berlaku dikedai mamak.

“Mamak, Please give me a beaker of ice lemon tea, one conical flask of fried noodle. Don’t forget to bring me spatula. If not, how can I finish my meal? Except you can provide me a pair of rubber glove to eat by hand. And the most important things, microscope and Petri dish. I want to check your food contaminate with E.Coli or not.

Wei mamak with unfunctional medulla oblogata, don’t make me ask again next time
.

29 Note:
gravatar
ZaliHazali berkata...
Selasa, Julai 07, 2009 2:37:00 PTG  

also, please kira bill from mamak stall using math formula...

gravatar
sHe berkata...
Selasa, Julai 07, 2009 2:42:00 PTG  

gune spss la kot~

gravatar
~~DucKneSs~~ berkata...
Selasa, Julai 07, 2009 5:11:00 PTG  

waa.changgeh kan..hahha..btw,nape wktu aku baca part aunty tu bercakap aku tebayang sora lelaki..humm..*maseh kurang jelas dengan situasi aunty bertiga..yang sorang berdiri tu yang tanya ko ke?huh..*still nampak bintang..

gravatar
Fareenz berkata...
Selasa, Julai 07, 2009 7:52:00 PTG  

and also i will use XRD to check the mass of your food.

hahahaha!!!

unfunctional med obl. tu x leh blah....haddooii!!

nak guna tu utk kata lain bagi "kepala otak kau." sopan sikit mencarut dalam inggeris.

gravatar
ShE-iS-Me berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 8:47:00 PG  

pas ni mamak tu pown kene masuk skolah balik

gravatar
Yazid Husain berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 9:42:00 PG  

walla

first, english language very important today.

second, komuter service very suck. sigh

gravatar
Tanpa Nama berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 9:57:00 PG  

mati2 aku ingat makcik tu foreigner..muka ada iras2 cleopatra..rupa2nye johorean.

p/s: lain kali jgk tenung org lama2..huhu

gravatar
Azri Ace berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 10:27:00 PG  

HAHAHAHAHAHAHHA!!!!! LMHFAO!!!!!

asal ko xspeaking gak haikel?
ilmu engrish ko dh tuntut spnjg kt umt dulu xnk apply...

haha. aku ade idea lagi, 'Mamak!, give me one pull tea, cow, cow has. less sweet yea...'
(mamak, bagi aku satu teh tarik, kaw-kaw punya. kurang manis noh...)

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 12:32:00 PTG  
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
gravatar
Hint PerihaL berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 12:33:00 PTG  

[zali]
ok2..abg manis punya pasai..saya kira halal jelah..len kali jgn dtg lagi...

Dalam hati

*Pundek ini orang..ada itu kira suruh pakai Formula..

[shayra]
ini lagi sorg adik manis mau kena maki...kita hantar ini worg blk India..muka pon ada sama mcm keling...

[dcuk]
Imaginasi ko melampaui batas otak itik kot...hahaha..tu yg ko terbayang sore lelaki..

aku xtulis detail..nnt detail sgt leh buat buku..ada seorg jer wakil dari mereka lantang bersuara..yg dpt seat 1st bertentangan dgn aku..dia tenung aku...tajam..aku plak cuba menyorok disebalik nepal dan bangla yg sedang berdiri.takut kuar filem drag me to hell 2!!

[faeen]
oh yeah?..PCR?..GC?..MPN?...we hv to undergo all this b4 start eating...kudos!!

[She is me]
Susah sket klu masuk blk..mgkn dia kena buat PJJ...sbb dia xdpt kot PtpTn..jd, kerja tetap terus kena buat..

[yazid]
memang sucks!!!
malaysian?selfish!!

[tanpa nama]
macam kenal aja siapa kamu..takut nk tenung..mata cm horror~~

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 12:33:00 PTG  
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
gravatar
Hint PerihaL berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 12:45:00 PTG  

[azri]
aku takut duhh~~ dia macam ngeri giler..xsanggup aku nk tentang mate ngan dia..klu ko tempat aku..msti ko cuak..dah la, cam kena tegur dpn org ramai..

gravatar
n i s a berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 1:07:00 PTG  

kalau lah satu hari aku bukak kedai makan lepas tu kau datang order macam tu, aku sumbat pen dalam hidung kau je. siap nak makan guna rubber glove lagi lepas tu guna microscope check kuman. hahaha.

ada sekali tu aku dalam train, train penuh. lepas tu ada pakcik ni tua muka garang berdiri depan aku, aku tak perasan sebab tgh main game so macam bagi dia duduk lambat 5 minit lah. masa aku bangun nak kasi dia duduk muka dia mak aihh macam nak ajak aku sparing je. terima kasih apa pun tak da. kerek gila.

gravatar
sHe berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 1:21:00 PTG  

eh, aku tahap hindustan ah..
ko nak hantar aku balik kampung ko ke?ahaha~

azri : yo tokleh kecek english, kecek tamil yo panda arr..hehe..

gravatar
en_me berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 1:43:00 PTG  

ko pernah tengok train kat jepun, siap ada orang tolong tolak masuk lagikks.. ihiks

gravatar
~~DucKneSs~~ berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 2:28:00 PTG  

hahaha..otak itik dah paham..tima kaseh atas penjelasan yang terperinci tersebut..*clap2

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 3:18:00 PTG  

[nysaaaaaaaaaaaa]
berani ko nk cucuk lubang hidung aku..klu aku pegi aku akan buat penutup besi khas untuk menutup lubang hidung XXL aku nih..OKEY?

Tulah..aku pon ada jiwa kacau cm ko jugak..masa berhimpit2..penuh cam sardin..aku cuba jadi pelindung kat makcik india. aku kaver dia ngan badan supaya dia xkena himpit..tapi dia asyik tgk aku slack jer..ko bleh bayangkan badan aku time cam spidermn tgh stopkan train? muscle habis..xcukup dgn tu..b4 kuar aku terpegang kepala dia..byk kali aku ckp sori..tp dia tetap slack ngan aku..lantak kau!!

[she]
jgn layan..skali dia hambur kata2 ibunda dia..habis kuar kekelingan sampai bertukar kaler jadi hitam blk...

[en.me]
xpernah..tp hajat hati mmg nk jgk pergi sana..en.me,bezakan ngn malaysia..sana tolak masuk..klu sini tolak keluar..

[duck]
ala duck..bila aku ckp sore cm witch drag me to hell,sah2 la dia pempuan..kanz?..hee~

gravatar
Khaleeqa Idrus berkata...
Rabu, Julai 08, 2009 11:57:00 PTG  

HAHAHA suke gile seh post neh. Makan dgn penuh saintifik. Jgn bljr English sbb sume org bljr atau trend or so whatever, to bljr English sbb nak tunut ilmu dr seluruh pelusuk dunia. mcm Tun Dr Mahathir ckp. Aku pun blogging dlm english and malay. Utk imrpove kan kedua2 bahasa.

Last words ; aku suka blog kau!

gravatar
- j o h a r i - berkata...
Khamis, Julai 09, 2009 8:54:00 PG  

beb..
adakah perempuan tua tu x perasan yg ko juga warganegara malaysia??

gravatar
~~DucKneSs~~ berkata...
Khamis, Julai 09, 2009 9:33:00 PG  
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
gravatar
~~DucKneSs~~ berkata...
Khamis, Julai 09, 2009 9:34:00 PG  

weh..tapi ko cakap sora yang garau dan lantang..musti la terbayang laki..not my mistake..*bluekk..itik sentiasa betol..huehehe

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Khamis, Julai 09, 2009 4:07:00 PTG  
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
gravatar
Hint PerihaL berkata...
Khamis, Julai 09, 2009 4:07:00 PTG  

[khaleeda]
errrr....ok thankz...

tp sila jgn cthi madey dgn blog ini..suatu hukum yg bersifat batil..

ok,PPSMI dan mansuh..orait x?

[Jo}
au dah lama menungu soalan ni..mgkn pada kaca mata pembaca cm ko tlau cpt utk mnafsir perihal bangsa..hahaha..dia sindir aku sbb bagi dia aku melayu yg xde budi bahasa..Bg dia, malaysian moral value terlalu tinggi!!! bila nampak aku berkerut muka dan xbg seat..melenting r minah ni...hahaha..joe..joe..

[Duck]
garau xsemestinya lelaki..kawan aku pondan, bleh jer buat suara pompuan..dia laki ker pompuan?..hurm...

*think

gravatar
Rozita berkata...
Khamis, Julai 09, 2009 4:41:00 PTG  

mamak tu masa sekolah dulu, dia blajar maths & sains dlm BM.
tu pasal dia tak tau bahse omputih..hahhahha

gravatar
femZscd berkata...
Khamis, Julai 09, 2009 5:06:00 PTG  

owh..ini normal..english sy dan rakan2 sering ditegur oleh bangla & nepal semase mngorder makanan
apolah...haha

gravatar
~~DucKneSs~~ berkata...
Jumaat, Julai 10, 2009 8:52:00 PG  

u got a good point there..tape ah..pasni aku leh set balik otak itik aku..sora garau boleh diaplikasi pada laki dan pompuan..baek,kapten!!

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Ahad, Julai 12, 2009 9:51:00 PG  

[rozita che wan]
jgn main2 ngan mamak skrg ni..kdg2 dia lagi expert..cuba kita jer susah nk phm..sbb lidah dia belit2..

[femZscd]
tau xpe..kdg2 dlm train pon dorg speakin sama sendiri..dulu xamek ppsmi pon..bleh jer skippin london..

[duck]
tau xpe..bagus la klu ko betulkan otak ko..klu xbetull lagi..aku xnak fix..aku nok slought terus..

gravatar
- j o h a r i - berkata...
Ahad, Julai 12, 2009 12:35:00 PTG  

o0o0o0...aku ingat bila pompuan tu ckp “It is good to be Malaysian, they do to respect old people” tu, dia igt ko ni org bangla ke ape..

sekali aku pon silap daa..aku pon igt ko bangla..hahaha

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Rabu, Julai 15, 2009 3:39:00 PTG  

klu aku bangla..aku anggap ko nepal..OK?

Catat Ulasan