" Things You Should Know " Penyu Part 1

files , , , ,

Sini aku nk recall blk apa yang da blaku pada bulan2 lepas..aku dpt offer dari al..dia ckp ada kerja untuk aku..survey pasal teluq penyu..projek ni fund dari WWF dan di sub kan kt TRAFFIC SEA. NGO yg control wildlife trade. Jd dlm projek ni aku dilantik jadi mandur a.k.a supervisor..cam gempak jer bunyi..aku dan interviewer lain kena setelkan task2 dikawasan masing2..aku kena wat kt kawasan DUN Batu Rakit dan dlm masa yang sama kena pantau interviwer len yang kena wat kat Losong dan Pulau Duyong.

Projek g melibatkan org kampong. Projek ni survey kajian isi rumah tentang pemakanan telur penyu kat area yg di highlightkan td.. macam2 kerenah aku tgk..sakit hati..gumbira pon ada untk setelkan task ni…tp aku rasa..jiwa aku mmg sgt seswai kerja cmni..kerja yg melibatkan komuniti..syok~~


Pengalaman ni wat aku expert dlm menilai org..(xdelah expert sgt pon)..kat kwsn kampong ramai yg berpendidikan rendah..kdg2 agak susah utk bg dorg paham bila kita tya soklan..klu utk satu2 task bleh setel 10 minit boleh meleret sampai sejam..sbb org2 dari golongan ni sgt suka bercerita..kdg2 sampai msk masala rumah tangga..wat aku naik segan lak nk dgr..situasi sgt bbeza dgn org2 yg berpendidikan tinggi..mudah..xbyk meleret…bleh setel dlm masa 5 minit…tp jika diberi pilihan..aku lebih suka interview org g kurang berpendidikan..dorg xsombong..dorg ni mesra..sgt jujur..orang2 yg berpendidikan tinggi plak bersifat sblknya..org2 berpendidikan ni biasanya berjawatan tinggi..menjadi golongan minority dkawsn aku..DUN Batu Rakit.

Kebiadaban golongan ni amat2 ketara bila dorg tggl di kwsn dkt dgn Bandar (Losong)…jd interviewer kat sana jd down…tempiasnya..kena kat aku..sbb aku yang kena ganti tempat dorg..

nk story sket..Hampir semua responden pernah makan telur penyu..budak2 mmg xgemar makan..tapi majoriti pemangsa telur penyu biasanya dari golongan peringkat umur 50 tahun keatas..sbb zaman mika muda2 telur sgt2 murah..jd dorg boleh makan brapa byk dorg nk..ada pakcik tu bgtau ak..ms dorg skolah dulu..kat kantin pon ada jual telur penyu rebus.. ada jugk yang gtau..telur penyu dulu org wat main baling2..sbb terlalu byk.. tp skrg apa yg ada?..telur penyu kat Terengganu ni cm menunggu ayat … “Habuk pun Tada”...Lu pikir la sendiri..apa puncanya…ni aku xnk gtau lg…dan aku nk tya..dlm hal penyu makin kurang..korg nk salahkan sapa?


aku pernah makan telur ni...huhuhuhu..sbb terpaksa..ampun...T_T

7 Note:
gravatar
Tanpa Nama berkata...
Selasa, Oktober 28, 2008 2:05:00 PTG  

pantun buat demo:

terengganu ada penyu,
penyu ada sebab prof chan ada,
terengganu ada penyu,
penyu tiada sebab prof chan tiada.

Telur penyu sedap dimakan,
Nak dimakan kenalah rebus,
Rebus dulu sebelum makan,
selepas rebus bolehla dimakan.

peace. ;p

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Selasa, Oktober 28, 2008 4:10:00 PTG  

Sob..ni baru intro..aku ada beberapa point utk pangkah prof.chan...org yg berpendidikan tinggi..sgt licik...damn~~

tq utk pantun mu...jgn lupo..kita pernah sedut telur tu bersama2...kah3..

gravatar
Tanpa Nama berkata...
Selasa, Oktober 28, 2008 11:40:00 PTG  

Aku akan nantikan entri tentang Granny Chan ku yang tercinta.. Duk mana dah la dia loni? duk di turtle island kot. Hahaha.

Jom adakan kempen makan telur penyu peringkat UMT..

hehehe...;p

gravatar
Alyn Tahir berkata...
Rabu, Oktober 29, 2008 11:45:00 PG  

haih.. see... klu tlur penyu xde, penyu pun xde, aku nk keje pe????!!! huhuuhu

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Rabu, Oktober 29, 2008 3:37:00 PTG  

boleh la...ko jd volunteer..ko g ceramah utk wujudkan kesedaran pd org ramai..cm karamsighwalia..

hahaha..

al.,thankzalot for the job..

gravatar
Azri Ace berkata...
Khamis, Oktober 30, 2008 8:43:00 PG  

penyu kena ada teloq untuk idup. igt manusia ja kena ada teloq untuk idup?

xlama lg, teloq penyu betina abis, depa tibai teloq penyu jantan plk. atas alasan untuk jd 'powerrr'.... weuuuuu....

gravatar
Hint PerihaL berkata...
Khamis, Oktober 30, 2008 9:42:00 PG  

kah3..ko ni mmg xbrubah..tp tu pendapat ko azri..aku lain sket..byk lg aku nk citer..penyu ngn aku cm da sbati..tp aku lg prefer seahorse dari penyu..peace.. =)

Catat Ulasan